donderdag 2 juni 2011

2de keer in Darfur

Hee allen,

Inmiddels wordt alles een beetje gewoner, dus dan valt er ook minder te schrijven, daarom kan het zijn dat het soms wat langer duurt voordat ik weer een blog schrijf. Vorig weekend weer een potje getennist tegen Bart, dit keer kansloos verloren, dat was wat eerder dan verwacht, maar wel leuk om tegen te tennissen. Daarna kwamen we nog 2 mensen tegen van de UN, en die vroegen of we nog een potje wouden dubbelen, nou dat ging wel weer goed, 6-1 winst. Nog even een praatje gemaakt met die mensen, en 1 vertelde dat hij ook deed voetballen op de vrijdagavond, ik dus snel gevraagd of ik mee kon doen en dat was no problem. Maar dat duurt nog even voordat ik de 1e keer kan want ben nu in Darfur (Nyala).

Dinsdag gevlogen met WFP (world food program) dit zijn wat kleinere vliegtuigen, maar nog niet zo klein als het vliegtuig van de flying doctors. Er gaan denk ik nog wel 50 a 60 man in, en dit was gewoon een jet. Het probleem is alleen dat ze niet zoveel bagageruimte hebben, en je dus ook niks extra mee mag nemen. En dat moest ik nou net wel, had de computer en beeldscherm bij me voor de nieuwe accountant. Dus zat ruim boven de toegestane 20kg. Want ze wegen echt alles, tot je handbagage en je laptop aan toe. Dus dat vrouwtje een beetje klagen van dat mag niet en wat gaan we dr aan doen. Ja dat weet ik ook niet??? En dat was precies t goede antwoord, want ze was t al zat en zei volgende keer een beetje meer op het gewicht letten. Dus uiteindelijk ging alles gewoon mee. Woensdag en gisteren (ja voor mij geen hemelvaart) de nieuwe accountant ingewerkt, kost wel wat meer energie, omdat ze hier het liefste alles voorgekauwd krijgen en wij als ZOA graag ook de achtergrond willen uitleggen waarom we dingen doen. Dus dat is nog een hele klus.
Praatje gemaakt met hem wat hij hier zoal doet, en zelfs de locals vinden het hier moeilijk om ontspanning te vinden. Hij zei dat als hij thuiskwam meestal een beetje deed uitrusten, want als het hier donker is is het te gevaarlijk om naar buiten te gaan. Dus alleen in het weekend hadden ze een plaats buiten de stad waar ze wel eens heen gingen om te "picknicken" wel apart dus. Vindt het daarom ook niet zo vreemd dat eten hier zo centraal staat, dat is het enige wat je gezellig met zn allen kan doen.
Krijg hier ook weer veel te veel te eten, dus vraag maar af en toe of ze een dagje niet willen koken, kan ik de restjes opmaken. Eergisteren maakten ze t al weer erg bont, kreeg ik niet zoals bij kruik een halve kip, maar een hele kip. Heb dr nog een foto van, maar ben helaas mn snoertjes naar mn laptop vergeten, dus die foto houden jullie nog tegoed.

Aankomende week de financiele training geven aan alle acocunants, en dat donderdag een managment team vergadering (is ongeveer 4 keer in het jaar). Daarna door naar El Fasher (Noord darfur) op vrijdag, dinsdag weer terug naar Nyala, om woensdag naar Ed Daein te vliegen. Dus een hoop gereis, maar krijg zo wel een beeld hoe het in alle gebieden er aan toe gaat.

Het beste allemaal weer, en tot de volgende blog

Groeten

Erik 

1 opmerking:

  1. Leuke blog Erik. Werkse daar. Hier gaat alles goed met ons drieën Groetjes Remco

    BeantwoordenVerwijderen